Wednesday, August 12, 2009

kita dan makanan?

Assalamualaikum kawan-kawan semua...
Semoga anda semua dalam keadaan yang luar biasa dibawah rahmat Allah s.w.t.Disini saya ingin kongsi sedikit ilmu yang saya dapat dari hasil pembacaan saya..
Tanpa kita sedari,dalam makanan yang kita makan sehari-hari sebenarnya kita tidak boleh main balun jerr...sebab kalau kita main balun jerr..penyakit seperti kencing manis,sakit jantung,keracunan makanan dan lain-lain akan terjadi masa kita dah tua nanti..saya tak mahu ada penyakit ini nanti ish2..takutnya..kawan-kawan nak?
Apabila kawan-kawan telah mengetahui ilmu ini,tolonglah ajarkan kepada yang lain-lainya..ok?.inipun adalah diet Rasulullah SAW kita juga sebenarnya.Menurut Ustaz Abdullah Mahmood,Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga pemakananya sehari-hari.Jadi,kawan-kawan semua tak perlulah nak susah-susah makan pil untuk kurus kalau berdiet sebab jika kita pandai jaga pemakanan kita sehari-hari insyallah kita terhindar dari pelbagai penyakit yang merbahaya dan sekaligus kita boleh berdiet dgn cara yang betul.

Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan Makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan Makan BUAH + SUSU (CTH:KOKTEL)
Jangan makan buah selepas makan nasi,sebaliknya makan buah terlebih dahulu kemudian barulah kita makan nasi.
Tidur 1 jam selapas makan tengahari.
Jangan sesekali tinggal makan malam.kerana jika ditinggalkan kita akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda.

Nampak memanglah pelik..tapi kalau tak percaya ..kawan-kawan cubalah dulu.kalau tak sekarang atau dalam masa terdekat ni insyallah masa kita tua nanti akan ada kesanya.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu,di khuatiri akan cepat mendapat penyakit

Ini juga terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam badan ikan pula mengandungi ion-,jika dalam sesuapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadila tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

Jadi,kawan-kawan semua sama-samalah kita mengamalkan diet rasulullah SAW ni.kita tidak akan rugi jika diamalkan, malah kita juga yang akan mendapat faedah daripadanya.Insyallah…
Maka berhati-hatilah kita ketika makan,perhatikan betul2 apa yang kita makan sehari-hari..yang penting ianya halal dan baik untuk kesihatan kita.

Semoga kita di berkati-NYA..Ameen..wassalam...

No comments: