Monday, January 4, 2010

Lelaki


Assalamualaikum semua..
Ramai kawan-kawan aku yang tengah bercinta, yang ingin bercinta, ataupun yang dah putus cinta bertanya kepada aku lelaki yang bagaimana yang paling sesuai untuk dijadikan teman hidup atau calon suami dalam hidup seorang wanita. Aku bukanlah pakar motivasi yang boleh memberikan jawapan yang tepat kepada mereka, namun aku banyak membaca buku-buku yang berkaitan dengan lelaki dan wanita yang boleh aku kongsi bersama dalam tulisan ini.Walaupun dalam blog ini saya banyak menulis tentng wanita namun kali ini aku cuba untuk menulis tentang lelaki pulak, tak salah kita kongsi bersama ilmu yang bermanfaat ini.Untuk kebaikan kita bersama juga, Insyaallah..
Bercakap mengenai lelaki, pastilah kita tahu bahawa lelaki itu adalah tunggak utama dalam sesebuah institusi Negara, masyarakat dan keluarga.Lelaki adalah insane yang saya sangat hormati dan sanjungi jika lelaki itu benar2 menjadi lelaki yang baik, bertanggungjawab, penyayang, menghormati orang lain, berkepimpinan dan solehah.Itulah impian setiapa wanita yang inginkan sebuah keluarga yang harmoni hingga ke akhir hayat. Namun, lelaki yang bagaimana yang boleh dijadikan calon suami dan seterusnya menjadi suami?
Menurut Dr HM Tuah Iskandar al-Haj dalam Buku tulisanya yang bertajuk “ Membina Unggul Lelaki” antara ciri-ciri lelaki yang baik yang boleh kita nilai terhadap seorang lelaki yang baik adalah seperti berikut:
a) Beriman
b) Akhlak yang baik
c) Kelakianya terpelihara
d) Seorang yang amanah
e) Pengurusan kewangan yang kukuh
f) Kemahiran hidup yang tinggi
g) Penyayang terhadap ibu bapa dan keluarga
h) Mempunyai sahabat yang baik
i) Setia pada pasangan
j) Bijaksana dalam melayari hidup.

Dan menurut satu sumber pembacaan saya, jika kia kita hendak memberikan cinta kita terhadap seorang lelaki, mungkin ciri-ciri berikut bolehlah di jadikan panduan agar dapat memilih seseorang yang boleh kita harap didunia dan juga di akhirat kelak, Insyaallah.

a) Kuat agamanya.
- Biar sibuk macamana, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yg kuat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yg tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.
b) Baik akhlaknya.
-Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara.
c) Tegas mempertahankan maruah.
-Pernahkah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam.
d) Amanah.
-Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.
e) Tidak boros
-Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.
f) Tidak liar matanya.
-Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.
g) Terbatas pergaulan
-Sebagai lelaki dia tahu dia tak mudah jadi fitnah orang, tapi dia tak amalkan cara hidup bebas.
h) Rakan pergaulannya.
-Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya.
i) BertanggungjawabRasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya utk parents dan ahli familynya. Jika parentsnya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tak bertanggungjawab
j) Tenang wajah
-Apa yg tersimpan di dalam sanubari kadang2 terpancar pd air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.Berbahagialah kamu jika dicintai calon yang demikian sifatnya..." Ya Allah,mampukah aku mendapat keredhaanMU dan naunganMU di Padang Masyhar kelak...

Moga tips diatas mampu membantu anda untuk mencari pasangan yang terbaik, moga bahagia didunia dan di akhirat kelak..Insyaallah..

2 comments:

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR said...

Cinta itu HARAM.. sekiranya anda belum nikah!

ianya hanya HALAL setelah anda NIKAH!

berhati-hatilah dengan dakyah Syaitan,...
sesuangguhnya syaitan itu membawa ke NERAKA...

IMAM MUHAMMAD JIBRIL AL-KHAIR said...

berapa lama dah tak aktif ni???